Valsts Akadēmiskais koris LATVIJA sniegs koncertus Šveicē

Valsts Akadēmiskais koris “Latvija” šajā nedēļā devies uz Šveices pilsētu Lucernu, kur skanīgajā Lucernas koncertzālē sniegs divus koncertus festivāla “Zaubersee” ietvaros, kas notiks no 24. līdz 28. maijam. Pirmajā koncertā 26. maija vakarā koris atskaņos Pētera Čaikovska operu “Pīķa dāma” kopā ar Lucernas simfonisko orķestri, ar kuru koris koncertējis jau vairākkārt, Lucernas zēnu kori un Lucernas meiteņu kori diriģenta Džeimsa Gafigana vadībā. Savukārt 27. maijā koris izpildīs Igora Stravinska skaņdarbu “Kāziņas” Lucernas simfoniskā orķestra mākslinieciskā vadītāja Džeimsa Gafigana vadībā. Solisti: soprāns – Jekaterina Lekina, mecosoprāns – Marina Pentčeva, tenors – Aleksejs Saipins un bass – Tadass Girinkass.

Festivāla ”Zaubersee” pamatideja un vēstījums ir atskaņot to komponistu skaņdarbus, kuri mūzu un iedvesmu raduši Šveices kristāldzidrajos ezeros. Atgriežoties Lucernas ezera ieskautajā koncertzālē jaupiekto reizi, Valsts Akadēmiskais koris “Latvija” šoreiz ieskandinās slaveno zāli ar Pētera Čaikovska un Igora Stavinska mūziku, katrā koncertā priecējot ap 2000 klausītājus.

Krievu komponista Igora Stravinska “Kāziņas” ir XX gadsimta šedevrs un skaņdarbs, kas komponēts gandrīz desmit gadus, pētot visarhaiskākos kāzu rituālu materiālus. Skaņdarba mūzika ir piederīga Stravinska neopagānisma periodam un atspoguļo Krievijas zemnieku kultūru, tās pirmatnējo spēku un raupjumu. Viņa darbu sauc par horeogrāfisko kantāti, jo tajā ir solisti, kora dziedāšana, instrumentālā grupa un horeogrāfiskie elementi. Unikālu skaņu virknējumu rada četru klavieru un 17 sitamo instrumentu izmantošana. Skaņdarba tēma ir ciema kāzas – līgavas bizes pīšanas rituals, līgavaiņa matu cirtošanas rituals, līgavas vešanu uz baznīcu un kāzu svinības.  Skaņdarbu var izdziedāt tikai krieviski, jo vārdi pieder pie mūzikas, un ritmu nevar atdalīt no mūzikas.

Izcilā krievu komponista Pētera Čaikovska daiļrades pamatā ir protests un kaismīga cīņa pret dzīves tumšajiem spēkiem, pat ja šī cīņa ir traģiska kā operā “Pīķa dāma” (1836), kurā jauna vīrieša likteni vada mīlestība un spēles azarts. Aleksandra Puškina mistiskais un kaislīgais stāsts ietērpts skaistā P. Čaikovska libretā par oficiera Hermaņa un Lizas mīlestību un grāfienes zināšanām par maģiskās spēles noslēpumu, kurā viņa atklāj kāršu maģisko kombināciju, kas vienmēr laimē.