Valsts Akadēmiskais koris LATVIJA sniegs koncertus Elbas filharmonijā

Valsts Akadēmiskais koris “Latvija” devies uz Hamburgu, lai pašreizējā mūzikas mekā – Elbas filharmonijas koncertzālē kopā ar Hamburgas operas kori, Hamburgas zēnu kori, Hamburgas Valsts filharmonisko orķestri un tā māksliniecisko vadītāju Kentu Nagano atskaņos Gustava Mālera Astoto simfoniju, sniedzot trīs brīnišķīgus koncertus – 28.,30. aprīlī un 1. maijā. Koncerti jau ir izpārdoti.  Mālera Astoto simfoniju mēdz dēvēt par “Tūkstošu simfoniju”, jo tā ir viena no grandiozākajām virsotnēm Rietumu klasiskās mūzikas vēsturē, ko vien jelkad cilvēks ir spējis radīt. Astotās simfonijas pievilcība, noslēpums, sarežģītība un lieliskums slēpjas jau neierasti lielajā mūziķu pulkā. Simfonijas atskaņošanai nepieciešami, astoņi solisti - Sāra Vegenere, Žaklīna Vāgnere, Hītere Engebretsone, Daniēla Sindrama, Dorotja Langa, Burkhards Frics, Kartals Karagediks un Vilhelms Švinghammers, apjomīgs jauktais koris, bērnu koris un sevišķi plašs simfoniskais orķestris.

Gustava Mālera mūzika diriģentu Kentu Nagano ir iedvesmojusi daudzus gadus, it īpaši kopš viņš kļuvis par Hamburgas Operas nama vadītāju (šajā amatā reiz bijis arī pats Gustavs Mālers). Varētu teikt, ka abi dižgari ir radnieciskas dvēseles mūzikā, tādēļ arī Kents Nagano ir apņēmies iestudēt šo monumentālo un sarežģīto skaņdarbu, kurā viņš ir izvēlējies brīnišķīgus solistus. Bagātīgo mākslinieku kopumu vēl papildinās māksliniece Rosālija no Štutgartes, kas, spēlējoties ar gaismām, papildinās krāšņo skanējumu skaistajā Elbas filharmonijas koncertzālē ar 2000 skatītāju vietām, kas tika atklāta 2017. gada janvārī, un ir viens no “karstākajiem” vārdiem Rietumu klasiskās mūzikas pasaulē.

Valsts Akadēmiskā kora koncerti Elbas filharmonijā tika iecerēti jau pirms pieciem gadiem, sākot ar vienu no apstiprinātajiem termiņiem, kad bija paredzēta koncertzāles atvēršana. “Visas mūsu un Hamburgas operas mākslinieciskās vadītājas un intendantes Simonas Jangas ieceres ar katru no pagājušajiem gadiem samazinājās, redzot Elbas filharmonijas celtniecības sarežģītību un lēno būvniecības gaitu,” pauž VAK “Latvija” direktors Māris Ošlejs. Kents Nagano, pārņemot Hamburgas operas un Filharmoniskā orķestra vadību, turpina sadarbību ar VAK “Latvija” un ļoti novērtē kora profesionālo un māksliniecisko sniegumu. “Esmu gandarīts, ka piedalīsimies īpašajā Mālera Astotās simfonijas atskaņojumā, sniedzot trīs koncertus šī brīža pasaules “karstākajā”  koncertzālē – Elbas filharmonijā kopā ar Kentu Nagano. Noteikti vēlos pieminēt, ka Elbas filharmonijas ērģeļkoncertu programmu sastādītāja un mākslinieciskā vadītāja ir latviete - Iveta Apkalna, ar kuru korim būs tas gods koncertēt 11. maijā Rīgas Domā, sniedzot ārkārtīgi skaistu un izmeklētu māksliniecisko programmu,” atklāj Ošlejs.

 “Nāc, radītājs Gars!” – tie ir vārdi, ar kuriem iesākas Mālera Astotās simfonijas pirmā daļa, tas ir viens no monumentālākājiem darbiem pasaules mūzikas vēsturē, radīts astoņās nedēļās. Darbs, kurā Mālers, jau tuvodamies sava mūža izskaņai, sasniedz savā daiļradē vēl nebijušu filozofisku sintēzi, vienojot laikmetus un valodas, dažādus pasaules redzējumus, lai mēģinātu rast kopsaucējus tur – zvaigžņu mirādēs, pulsējošā Visuma elpā, katrā mazākajā šūnā, trauslākajā ziedā un tālajās mirdzošajās galaktikās. Mikrokosmosā un Makrokosmosā viss ir viens, viss rit vienlaikus – radītājs Gars visu apņem, katram liek dzimt, celties, ilgoties pēc šķietami nesasniedzamā, tad izklīst dabā un kosmosā, lai atkal atgrieztos un slavētu Garu.

Filharmonijas ēka atrodas "Hafen City" pussalas smailē Hamburgā. Unikālā arhitektūras celtne ir viena no skaistākajām koncertzālēm pasaulē, kas tika atklāta 2017. gada 11. janvārī, un ir augstākā apdzīvotā ēkā Hamburgā, kuras stiklveida konstrukcija līdzinās burai, kurā mutuļo Hamburgas kultūra un māksla.